fredag 6 december 2013
Kommunikation
Frågor för samtliga:
1. Förklara kortfattat vad kommunikation innebär? Det är ett utbyte av tankar och idéer mellan människor för att uppnå förståelse.
2. Vad innebär då mediekommunikation? Det är när vi får kommunikation via media, som via reklam, tv, media, tidningar och internet. Med reklam är det då vi ser pauser mellan program på tv, eller när vi går på stan, sitter på tunnelbanan finns reklamen överallt, vart man än kollar så ser man reklam. Den finns även överallt även på internet. När vi kollar på nyheterna får vi oftas envägskommunikation.
3. Hur kommunicerar vi? Detta kan delas upp i tre kategorier? Vi kommunicerar med tal, skrift och kroppspråk.
4. Förklara följande begrepp: Intrapersonell och Interpersonell kommunikation, gruppkommunikation, samt masskommunikation?
Masskommunikation - då du läser en tidning eller lyssnar på radio.
Gruppkommunikation - när det kommer till internet finns det olika modeller, de vanligaste är diskussionsforum, chatt eller via mejl.
Intrapersonell kommunikation - då du kommunicerar med dig själv, t.ex skriva en inköpslista
Interpersonell kommunikation - det är kommunikation mellan två människor, t.ex då du samtalar med en vän.
5. Förklara skillnaden mellan envägs- och tvåvägskommunikation?
Envägskommunikation är då vi exempel tittar på tv och lyssnar på nyheterna, då kan du inte prata tillbaka. Medan om du är med i exempel ett debatt program så kan du tycka till och få ut ditt budskap. Det är då tvåvägskommunikation då du kan svara och säga tillbaka.
6. Ge några exempel på störningar (eller brus som jag kallade det) i kommunikationen mellan sändare och mottagare.? Brus är när någonting stör i kommunikationen, tex att jag håller ett föredrag och någon i klassen pratar samtidigt.
7. Vad kan sändaren tänka/förbereda sig för då denne vill kommunicera ett budskap? Ge exempel?
När det kommer till att förbereda sig och framföra sitt budskap så kan folk alltid reagera olika beroende på vad du säger och hur du framför det. Säger man något till folk som inte håller mer dig om saken, så är det svårt att få dem att lyssna. Därför är det bra att försöka få fram budskap på två olika sätt med kanske flera synvinklar än sin egen.
8. Beskriv Maslows behovshierark?
Behovshierarki är en modell för hur människor prioriterar sina behov. Maslow gjorde en behovstrappa i 5 steg. Man måste tillfredställa de första stegen innan de högre stegen blir viktiga för själva personen.
1. Fysiologiskabehov
2. Trygghetsbehov
3. Behov av kärlek och gemenskap
4. Behov av uppskattning
5. Behov av själförverkligande
Maslow menar att det finns massa olika behov men att vi (individen) prioriterar något av dem.
Egentligen, från början hör psykologin in på reklam.
Det var faktiskt Watson som grundade själva reklamtänkandet. Då han inte kunde fortsätta som professor på universitet började han med att jobba inom reklam. Hans förra arbete hjälpte honom mycket då han kunde mycjet om människan och hur vi tänkte. Han kunde använda sina kunskaper inom psykologin.
Det kunde man sedan ta till nytta av. En som fortsatte lite med hans forskning var Abraham H. Maslow, även fast han gjorde egna studier. Han skapade behovshierarki eller kanske mest känd som behovstrappan.
När det kommer till alla reklam så påverkas vi enkelt, då vi ser den varje dag. Det blir ännu mera påverkning då vi ser den ofta.Själva sfytet med reklamerna är att vi ska bli sugna för att köpa vad det än handlar om.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar